Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.
Zauważyłeś plamy pod samochodem? Nie ignoruj tego! To może być wyciek z maglownicy.
Co prawda jest kilka innych miejsc, z których może pojawić się taki wyciek. Ale skoro czytasz ten artykuł mogę przyjąć, że to nic innego jak maglownica jest powodem tych wycieków.
Pozornie niewielki wyciek z maglownicy może doprowadzić do tego że zostawisz w warsztacie połowy Twojej wypłaty! A to i tak może nie załatwić sprawy do końca.
Sprawdź z jakiego powodu maglownica w Twoim samochodzie pociekła i jak skutecznie temu zapobiegać w przyszłości.
Artykuł ten jest rozwinięciem wcześniejszego wpisu o objawach maglownicy
Jeśli jeszcze go nie czytałeś to zachęcam Cię do sprawdzenia jakie jeszcze są objawy w maglownicach.
Spis treści
- Jak zbudowana jest maglownica
- Starzenie się uszczelniaczy
- Dostanie się brudu pod osłony maglownicy
- Rdza na listwie zębatej maglownicy
- Opiłki z pompy wspomagania.
Jak zbudowana jest maglownica
Pompa wspomagania wytwarza ciśnienie ok. 150 atm, które to idzie bezpośrednio na maglownicę.
Dlatego uszczelniacze, które są tam zamontowane są specjalne do tego przystosowane.
Jednak przez to, że ciśnienie w maglownicy jest dosyć wysokie to też drobne uszkodzenie takiej gumy powoduje jej uszkodzenie a co za tym idzie problem dla Ciebie.
Niestety ale mam zła wiadomość, jeśli już zauważyłeś wyciek z maglownicy to niestety ale „same się nie naprawi”. Musisz podjąć działanie.
Powodów przez które simmeringi w maglownicy się uszkadzają jest kilka i postaram ci się je przybliżyć.
Starzenie się uszczelniaczy
Uszczelniacze do maglownic są zrobione z gumy. A guma przez lata użytkowania po prostu parcie i traci swoje właściwości.
Zużywa się też jej powierzchnia i mogą powstać uszczerbki co też ma bezpośredni wpływ na szczelność w maglownicy.
Na tego typu szkodzenia nie mamy najmniejszego wpływu, ale pocieszeniem jest to, że zanim dojedzie do takiego zużycia może minąć kilkanaście lat użytkowania.
Dostanie się brudu pod osłony maglownicy
Kolejnym bardzo częstym grzechem zarówno kierowców jak i mechaników jest to że nie chce się im (nam) wymienić osłon gumowych maglownicy.
Bo przecież trzeba odkręcić końcówki, nie ma dostępu, jest dopiero mała dziurka, to nie szkodzi…. i inne tego typu wymówki.
Ale ten przejaw lenistwa sprawia ze pod osłony dostaje się piach i cała reszta zabrudzeń z drogi.
Ten syf tworzy „błotko” wewnątrz osłon, a od tego już szybka droga do rozszczelnienia maglownicy. Bo jak już wiesz w maglownicy jest duże ciśnienie płynu wspomagania a przed takim zabrudzeniem nie jest w stanie oprzeć się żaden uszczelniacz.
Jak tylko zauważysz drobne uszkodzenie osłony to nie wahaj się tylko wymień te osłony za 70 zł i nie martw się później wyciekiem z maglownicy!
Rdza na listwie zębatej maglownicy
To jest powiązane z przykładem wyżej. Często przez pękniętą osłonę dostaję się woda.
Listwy są co prawda galwanizowane ale ta powłoka po jakimś czasie się zwyczajnie ściera dając otwarta drogę rdzy do działania.
Rdza powoduję nierówności i chropowatość listwy. Uszkadzając uszczelniacze, które w takim przypadku również nie mają szans wytrzymać.
Opiłki z pompy wspomagania.
Wyciek nie koniecznie musisz być z maglownicy. Może się zdarzyć, że pękł któryś z węży lub rozszczelnił się zbiornik.
Jeśli płyn wspomagania wyciekanie z układu a Ty dalej będziesz jechać to możesz doprowadzić do tego, że pompa wspomagania będzie pracować bez płynu który służy do smarowania i się najzwyczajniej, zatrze.
Zatarta pompa jest problemem samym w sobie ale idzie za tym coś jeszcze, co często jest przyczyną późniejszych problemów z wyciekami.
Z zatartej pompy wspomagania do układu dostają się opiłki które uszkadzają uszczelniacze maglownicy od środka.
W takim przypadku KONIECZNE jest wyczyścić cały układ!
Nie znaczy to że trzeba wlać nowy płyn i będzie OK.
Trzeba wpłukać maglownicę, węże wspomagani oraz pompę i wyczyścić zbiornik na płyn.
Jest to skrajnie ważne, ponieważ jeśli tego nie zrobimy dokładnie to po zamontowaniu nowej przekładni może się okazać, że problem za chwilę się powtórzy.
Podsumowanie – wyciek z maglownicy
Powyżej opisałem wam kilka najbardziej typowych powodów wycieku z maglownicy.
Może się tak zdarzyć, że oprócz tego objawu maglownicy występują jeszcze jakieś inne to zachęcam się co sprawdzenia pozostałych objawów maglownicy
Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie są najlepsze metody na usunięcie tego typu problemów to w najbliższych dniach napiszę artykuł o tym jakie masz metody.
Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.