Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.
Czy jadąc samochodem cały czas musisz kontrować kierownicą, żeby utrzymać tor jazdy? Problemem mogą być luzy na kierownicy.
W tym artykule dowiesz się jak można zdiagnozować luzy na maglownicy. Jak sobie z nimi poradzić i kiedy nie da się już nic z tym zrobić.
Dzięki temu tekstowi zyskasz praktyczną wiedzę czym są luzy na maglownicy i jak je diagnozować.
Cały szkopuł polega na tym, że listwa zębata i wałek rozdzielacza (pionowy wałek) nie są odpowiednio ze sobą dociśnięte lub jest pomiędzy nimi luz.
Ten luz może być spowodowany przez dwie przyczyny.
- luzy na docisku
- wyrobienie się zębów na listwie i wałku
Luzy na docisku maglownicy
Co to jest ten docisk?
Służy on do „regulacji” siły z jaką listwa i wałek przylegają do siebie w miejscu zębów.
Jest to ważne, ponieważ jeśli docisk będzie za mały to będziemy mieć luz z kierownicy lub słyszeć stuki.
Natomiast jeśli będzie za mocny to znowu nie będzie się dało skręcić kierownicą. A w ekstremalnych przypadkach będzie się ona po prostu zacinać.
Przez lata użytkowania docisk wyciera się i siła jaka była oryginalnie ustawiona, zmniejsza się.
Dlatego najczęściej pojawiają się tam luzy.
Jeśli jest tylko miejsce pod samochodem na wsadzenie klucza to spróbuj od regulacji na śrubie dociskowej.
Procedura wygląda tak:
O ile jesteś się w stanie dostać kluczem żeby przekręcić tą śrubę to jesteśmy prawie w domu. Bo nie w każdym samochodzie będzie to możliwe.
Drugą spraw jest to że niektóre maglownice mają oryginalne zabezpieczenia przed odkręcaniem się tych docisków.
Najczęściej są one w kliku miejscach zagniecione. Najszybciej jest rozwiercić te zagniecenia. Ale oczywiście na samochodzie, będzie to bardzo trudne o ile w ogóle możliwe.
Na początek zaznaczasz sobie markerem lub farbę „oryginalne” położenie śruby.
Teraz powoli i z wyczuciem wkręcasz nakrętkę.
Na początek nie przesadzaj z dokręcaniem, wystarczy ok ¼ obrotu wystarczy.
Teraz musimy spróbować pokręcić kierownicą i zobaczyć czy nie jest za ciasno. Czy się nie zacina.
Przejedź się kawałek autem.
Jeśli luzy się zmniejszyły ale to nie jest jeszcze idealne to warto dokręcić jeszcze odrobinę, tzn jakieś 5-10 stopni, czasami jest podziałka na nakrętce, to jest ok ½ tej podziałki.
I znowu się przejedź. Zobacz czy coś pomogło lub czy jest już za ciasno i maglownica nie odbija.
To może chwilę zająć, zanim idealnie ustawisz maglownicę.
Muszę tu taj wspomnieć tylko o jednej rzeczy. Jeżeli wytarte są tuleje i docisk to taka regulacja może doprowadzić powstanie drugiego z naszych przyczyn. Czyli do wyrobienia się zębów listwy maglownicy.
Wyrobienie Zębów Listwy Maglownicy
Ten objaw najczęściej jest widoczny w dużych i ciężkich samochodach, typu SUVy i limuzyny.
Bardzo często zdąża się to też w samochodach które mają duże felgi. Bo wszystkie drgania i ruchy kierownica odbijają się na zwieszeniu i maglownicy.
Czym jest w to wyrobienie zębów?
Na listwie są zęby po których poruszają są zęby wałka rozdzielacza (pionowego wałka).
Elementy te oddziałują na siebie z dużymi siłami, dlatego często ulegają uszkodzeniom.
Szczególnie w tedy gdy pojawia się luz na docisku.
Te wybrania nie są duże, ok. 0,1 mm ale to wystarczy, żeby było słychać nieprzyjemne stukanie.
Najczęściej te zęby wycierają się w pozycji środkowej. Ponieważ przeważnie znajduje się w tym położeniu.
Jak można to usunąć?
No i tu nie ma za dobrych wiadomości. Nie da się tego naprawić ani zregenerować.
Jedyna opcja to wymiana tych części na nowe / inne. Nowe występują listwy zębate, ale wałki rozdzielacza już nie.
Luzy na kierownicy – podsumowanie
Teraz już wiesz jak rozpoznać podstawowe objawy które powodują luzy na kierownicy.
Pokazałem Ci jak możesz je spróbować wykasować w pewnym stopniu lub usunąć całkowicie.
Jednak jak wspomniałem nie wszystkie problemy z luzami w maglownicy możesz usunąć na samochodzie.
Czasami trzeba po prostu doinwestować samochód żeby jazda była dużo przyjemniejsza.
Jak zwykle zapraszam Cie do mojego pierwszego artykuły z tej serii.
Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.