Głośny dźwięk podczas skręcania

Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.

 

Głośny dźwięk podczas skręcania to chyba najbardziej denerwujący ze wszystkich objawów zepsutej maglownicy!

Nie dość że słychać go w całym samochodzie to jeszcze najczęściej wspomaganie działa dużo słabiej.

Ciężko jest w teksie naśladować głosy, ale jeśli dźwięk przypomina „wycie” to będzie on pochodzić z pompy.

Natomiast jeśli jest to „chrobotanie”, to wydobywa się on z maglownicy.

Głośne chrobotanie w przekładni kierowniczej

Objaw ten jest spowodowany wyluzowaniem się maglownicy.

Czy to na tulejach prowadzących czy na docisku.

Temat ten opisałem w artykule, Stuki w maglownicy

Nie będę powielał tego samego, więc jeśli słyszysz takie dźwięki to wejdź w artykuł powyżej i dowiedz się wiejącej na ten temat

Zajmijmy się teraz pompą, o której wcześniej nie pisałem.

Co może być przyczyną głośnej pracy pompy wspomagania

Nawet jeśli pompa nie do końca jest zepsuta to i tak może być ją słychać w samochodzie.

Najczęściej słychać pompę jak skręcimy kołami do samego końca w jedną stronę i przytrzymamy w tej pozycji kierownicę przez dłuższą chwile.

Jest to naturalny dźwięk pompy podczas obciążenia. Wynika to z jej budowy i zasady działania.

Jeśli takie dźwięki masz tylko w tej pozycji to wszystko jest OK.

Ale co jeśli takie dźwięki są wydawane nie tyko podczas maksymalnego skrętu ale w każdej pozycji kierownicy?

No i jak zwykle w takich przypadkach, nie ma jednej odpowiedzi jednak jest kilka standardowych objawów, które teraz opisze.

Zatarta pompa wspomagania

Całym „sercem” pompy wspomagania w samochodach osobowych jest rotor. Nazywamy tak wirnik z łopatkami który się obraca i wytwarza ciśnienie.

Elementy wirnika cały czas pracują na wysokich obrotach dlatego to po jakimś czasie może dość do wytarcia się bieżni wirnika.

Najczęściej zdarza się to gdy użytkujemy auto bardzo „dynamicznie”.

Jeśli jeździmy do tak zwanej odcinki, to pompa też pracuje na wyższych obrotach i dużo, dużo szybciej się zużywa.

Widziałem pompę wspomagania z Forda F-150 sprowadzonego z USA, który był rozbity podczas pościgu policji.

Auto miało przejechane 30 tysięcy mil, a pompa wyglądała jak po przejechaniu 2 milionów kilometrów.

Zbyt dynamiczna jazda to jedna z przyczyn, natomiast kolejną może być po prostu wyciek płynu.

A co za tym idzie, pompa pracuje na „sucho” i tak samo wyciera się bieżnia wirnika.

Płyn wspomagania służy zarówno do przekazywania siły na maglownicę, ale ma też służyć smarowaniu pompy.

Dlatego gdy go zabraknie, lub będziemy jeździć poniżej minimalnego poziomu oleju to możemy doprowadzić do zatarcia pompy wspomagania.

Nie trzeba jeździć pół roku bez oleju żeby zatrzeć pompę.

Wystarczy dosłownie kilkanaście minut na wyższych obrotach żeby pompa się zatarła.

Muszę tutaj wspomnieć też o tym że podczas wymiany pompy na inną należy ją zalać płynem wspomagania, bo zdarzały się przypadki że pompa zanim zaciągnęła sobie olej ze zbiornika to zdążyła się zatrzeć.

Zapowietrzony układ wspomagania

Kolejną przyczyną głośnej pracy układu wspomagania, a dokładnie pompy jest zapowietrzający się układ wspomagania.

Nieszczelność może być:

  • na pompie wspomagania
  • na przewodach
  • w maglownicy

Nieszczelności które ewidentnie nie sikają płynem, ciężko jest wyłapać ponieważ zapowietrzać może się układ nawet jeśli nie ma wycieku!

Zdarza się, że jest to na tyle mała nieszczelność ze nie będzie się wylewać płyn ale podczas pracy powietrze może być zasysane.

Szczególnie na przewodach powrotu do pompy lub przewodach ze zbiornika do pompy.

Pompa wyje ponieważ łapie powietrze.

W takich przypadkach najlepiej przegadać i dokręcić wszystkie węże.

Wyczyścić dokładnie cały układ i obserwować czy nie pojawiają się gdzieś wycieki.

W szczególności na postojach.

Lub uszczelnić pompę wspomagania.

Rzadko kiedy sama maglownica ma niewidoczne wycieki i zasysa powietrze.

Ale już pęknięcia maglownicy się zdążają i one tez mogą powodować zapowietrzenie się układu.

Układ elektryczno-hydrauliczny wspomagania

W nowych samochodach stosuje się pompy elektryczno-hydrauliczne, to znaczy że nie są napędzane z paska klinowego tylko przez silnik elektryczny na pompie.

Ma to duży plus bo pompa nie obciąża silnika i spalanie samochodu jest mniejsze.

Nie pracuje one też w zależności od obrotów silnika, tylko od prędkości obrotu kierownicy i od prędkości samochodu.

Czym mniejsza prędkość tym większa siła wspomagania.

Przy okazji każde auto wyposażone w taką pompę ma aktywną siłę wspomagani, bo czym szybciej jedziemy tym mniej wspomaga i lepiej się prowadzi samochód.

Ale dlaczego w taki razie wyje pompa?

Objawy mogę być takie same jak wyżej, ale dochodzi jeden więcej.

Bardzo często zdarza się tak że uszczelniacz pomiędzy zbiornikiem a silnikiem elektrycznym zaczyna przeciekać i olej wlewa się do środka.

Olej jako że nie przewodzi prądu nie przeszkadza układowi elektrycznemu.

Ale za to wirnik ma dużo cięższa pracę jeśli pracuje nie tylko w powietrzu ale i w oleju.

Dlatego też powstaje większy prąd na uzwojeniach, który to może uszkodzić elektrycznie pompę.

Dodatkowo pompa ciężej pracuje i wydaje dzięki jak przy dużym obciążeniu hydraulicznym.

Coś a’la gdybyśmy w pomie napędzanej z paska przytrzymali w skrajnym położeniu.

Z tym że w elektrycznych pompach nie ma takiego efektu bo pompa nie wspomaga jak nie ma ruchu.

W takich przypadkach nie pozostaje nic innego jak kupić inną pompę lub oddać ją do naprawy.

Głośny dźwięk podczas skręcania – podsumowanie

Głośny dźwięk podczas skręcania jest wydawany najczęściej przez pompę.

W każdym przypadku, jednak powody tego mogą być różne.

Zawsze warto na początku sprawdzić czy nie zapowietrza się nam układ.

Będzie to widać w zbiorniku na olej. Jeśli pojawia się piana lub bąbelki powietrza to jest jednoznaczny znak.

Czasami nie ma pienienia się płynu, no i jest dużo ciężej zdiagnozować co jest powodem wycia pompy.

Kolejnym etapem jest sprawdzanie szczelności na wężach i maglownicy.

Jeśli to nic nie pomoże warto dać pompę do uszczelnienia.

A w ostateczności wymienić ją na nową.

Jak zwykle polecam pierwszy artykuł z serii o objawach zepsutej maglownicy.

Dowiesz się w nim wielu innych przyczyn zepsucia się naszego układu wspomagania.

 

Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *