Jak włączyć wycieraczki?
Obsługa wycieraczek samochodowych niemal każdemu kierowcy wydaje się czynnością tak prozaiczną, że wspominanie o tym, a tym bardziej próba objaśnienia wydaje się niedorzecznością. Sprawa niejako się komplikuje w momencie konieczności jazdy autem, którego się zupełnie nie zna. Fotele, lusterka, pasy i, w tym momencie pojawia się najczęściej pytanie o to, gdzie się włącza wycieraczki? Co bardziej ambitni sami dokonują przeglądu pokręteł, zmieniając rozpaczliwie światła lub włączając ogrzewanie tylnej szyby.
Co kraj, to obyczaj.
Można by, parafrazując rzec, że co auto, to niemal inne rozwiązanie. Jeszcze bardziej zaskakująca może być obsługa wieloletniego pojazdu, w którym miejsce montażu włącznika wycieraczek niemal zawsze jest ogromną niespodzianką.
Nowe rozwiązania.
Producenci nowoczesnych samochodów kładą nacisk na lokalizację niezbędnych przełączników w taki sposób, aby ich obsługa nie wymagała od kierowcy odwracania uwagi od prowadzenia pojazdu. Z tego względu zauważa się w ostatnich latach tendencję do umieszczania wszystkiego, co możliwe w obrębie kolumny kierownicy. Niestety powoduje to, szczególnie u mniej doświadczonych kierowców, irytujące pomyłki.
Zasiadając po raz pierwszy za sterami swojego auta lub za kierownicą nieznanego pojazdu warto kilka chwil poświęcić na zapoznanie się wizualne ze szczegółami konstrukcyjnymi deski rozdzielczej. Jak wspomniano w przypadku nowych rozwiązań technicznych, wszelkie włączniki będą umiejscowione w obrębie kolumny kierownicy w ten sposób, by możliwa była ich obsługa końcami palców, bez wymuszonego oderwania dłoni od koła sterującego. Żelazną regułą w pojazdach przystosowanych do prawostronnego kierunku jazdy, jest umiejscowienie włącznika świateł oraz świateł zmiany kierunku jazdy z lewej strony, zatem analogicznie włącznik wycieraczek będzie po stronie prawej. Tutaj może wystąpić konsternacja spowodowana posiadaniem w aucie dwóch przełączników po tej samej stronie. Otóż nie jest to nic niezwykłego, wystarczy jedynie odrobinę pomyśleć. Ponieważ przejrzystość szyb ma radykalne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, logicznym wydaje się, że włącznik wycieraczek będzie znajdował się bezpośrednio przed prowadzącym, innymi słowy będzie występował jako ten bliższy. Kolejny jest prawdopodobnie odpowiedzialny za obsługę audio.
Jak włączyć wycieraczki?
Uruchomienie wycieraczek polega najczęściej na przestawieniu drążka w górę, przy czym zwykle wyróżniamy trzy tryby pracy wycieraczek:
ciągły;
szybki;
przerywany.
Poszczególne sekwencje uzależnione są od siły opadów oraz preferencji użytkownika. Cykle przełącza się, stale przesuwając drążek włącznika do góry, przy czym zmiany są wyczuwalne przez delikatne kliknięcia.
Najprościej rzecz ujmując:
1. pierwsze kliknięcie-wycieraczki pracują miarowo wolno;
2. drugie kliknięcie-wycieraczki zdecydowanie przyspieszają;
3. trzecie kliknięcie-wycieraczki pracują w pewnych odstępach czasu.
Opcja ostatnia jest szczególnie przydatna w przypadku niewielkich opadów, kiedy to normalny tryb pracy jest zbędny.
W tym miejscu należy podkreślić, że opis działania odnosi się ogólnie do pojazdów nowej generacji, szczegóły mogą oczywiście różnić się nieznacznie w zależności od posiadanej marki auta.
Na drążku włącznika, na jego końcu znajduje się końcówka umożliwiająca lekki skręt. To również jest włącznik, uruchamiający tylną pompę spryskiwacza wraz z wycieraczką. Podobnie jak w przypadku wycieraczek przednich, jedno kliknięcie uruchamia pióro w normalnym cyklu, przytrzymanie końcówki przy drugim powoduje wyciek płynu czyszczącego szyby wraz z automatycznym usunięciem go przez kilka ruchów wycieraczki. Spryskiwacz obsługujący przednią szybę uruchamia się poprzez delikatne pociągnięcie drążka włącznika do siebie.
Oczywiście dla prawidłowego oczyszczania szyby niezbędna jest regularna wymiana piór wycieraczek, ale to już opowieść na zupełnie inną historię.