Stukanie w maglownicy

Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.

 

Stukanie w maglownicy to objaw, który może zrujnować całą przyjemność jazdy!

Dodatkowo bardzo ciężko zdiagnozować ten objaw.

Takie samo „stukanie” może pochodzić z łożyska na McPherson’ie, z amortyzatora lub z przekładni kierowniczej.

Jednak najczęściej to denerwujące stukanie pochodzi z maglownicy.

Najczęściej objaw stukania w maglownicy słyszymy podczas jazdy po wybojach i przy skręcaniu kierownicą.

Przekładnia kierownicza to jedna z najważniejszych elementów samochodu ponieważ odpowiada za SKRĘCANIE.

Dlatego objawów związanych z maglownicą nie można „olewać”.

Musisz rozwiązać ten problem jak najszybciej, ponieważ przekłada się to bezpośrednio na Twoje bezpieczeństwo.

Jakie są przyczyny stukania w maglownicy?

Tak naprawdę nie wielu przyczyn dla których pojawią się stuki w maglownicy.

Mogą to być:

  • – wytarte tuleje prowadzące
  • wytarty kamień dociskowy
  • wyrobione zęby na listwie maglownicy lub zęby na wałku rozdzielacza (pionowy wałek)

Wytarte tuleje prowadzące

W tych tulejach pracuje listwa zębata.

Pracują one bez smarowania pomijając to, które było oryginalnie.

Dlatego po prostu się zużywają i powstaje na nich luz.

Wystarczy kilkadziesiąt setnych milimetra żeby pojawił się luz i stukanie.

Wytarty kamień dociskowy

Drugim powodem dla którego powstaje stukanie w maglownicy jest poluzowanie się kamienia dociskowego.

Jest to ten element przy pionowym wałku.

Służy on do dociśnięcia wałka rozdzielacza z listwą zębatą maglownicy.

Tam też mogą pojawić się luzy które będą wydawać stuknięcia.

Wyrobione zęby

Ostatnim i za zarazem najmniej przyjemnym powodem stukania maglownic jest wyrobienie się zębów na listwie maglownicy.

Jest to najpoważniejszym z objawów stukania w maglownicy i nie da się go naprawić.

Jedynym rozwiązaniem jest wymiana części na nową, ewentualnie inną.

Kiedy zdecydować się na wyminę maglownic?

Często przechodzi nas taka myśl:

„A tam, wcale tak głośno nie stuka, wytrzymam lub zgłośnię radio. Zresztą mam mnóstwo innych wydatków..”

Nic bardziej mylnego i NIEBEZPIECZNEGO!

Takie pozornie delikatne stukanie może się już jutro przerodzić w ZACINANIE się maglownicy!

Wyobraź sobie, że jedziesz na zakręcie z prędkością 90 km/h i zacina Ci się maglownica…

Masz szczęście, lądujesz w rowie…

Nie masz szczęścia, wjeżdżasz pod TIRa…

Może wydawać Ci się to troszkę przekoloryzowane, i dobrze, bo co jeśli naprawdę się tak stanie?

Zobaczmy teraz jakie są objawy stukającej maglownicy, które możesz usłyszeć i poczuć na kierownicy.

Stukanie na nierównościach

Ten rodzaj objawów jest słyszalny gdy jeździmy po nierównościach. Przyczyną tego są zużyte tuleje prowadzące.

Stukanie podczas skręcania

Tutaj problemy mogą być dwa. Ponieważ może poluzować się kamień dociskowy, albo po prostu wyrobiły się zęby na listwie.

Pierwszy problem można skasować przy pomocy dokręcenia śruby kontrującej.

Drugi jak już wcześniej pisałem nie jest do naprawienia. Trzeba albo wymienić cała listwę albo kupić inną przekładnię.

„Przeskakiwanie” kierownicy

„Przeskakiwanie” dałem specjalnie w nawias, ponieważ nie jest to dosłowne.

Nie ma możliwości żeby maglownica przeskoczyła „o jeden ząb”.

A taki efekt przeskakiwania jest spowodowany tym, że luźna listwa obraca się wokół własnej osi i zęby zamiast płynnego przejścia nachodzą na siebie i podczas obrotu najpierw naciskają na siebie a później z impetem wskakują na swoje miejsce.

Jak sobie radzić ze stukami w maglownicy?

Rozwiązanie problemu leży w dwóch kwestiach.

Dobrym zdiagnozowaniu oraz w wymianie na element, który będzie sprawny.

Jak zdiagnozować maglownicę, która stuka.

Samemu jak zwykle nic nie zdziałamy, potrzebujemy kogoś do pomocy.

Dodatkowo przydał by się kanał lub podnośnik.

Luzy na tulejach

Chwyć za drążek kierowniczy i poruszaj nim w górę i w dół.

Zobacz czy wyczuwasz luzy po stronie maglownicy.

Będą to naprawdę delikatne luzy, ale wyczulane.

Luzy na kamieniu dociskowym

Ściągnij osłony gumowe.

Chwyć listwę „żabą” lub kombinerkami i obróć ją wokół własnej osi.

Jeśli będzie się poruszać to znaczy, że ma luz. Małe odchyłki są dopuszczalne, w granicach 10-15 stopni.

Luzy na zębach listwy

Jedna osoba na wyłączonym silniku, rusza kierownica w prawo i w lewo, w taki sposób żeby nie poruszały się koła.

Druga osoba pod samochodem słucha z skąd dochodzi dźwięk.

Można złapać za drążek kolumny kierowniczej, lub za drążki na maglownicy.

Jeśli stykanie będzie miało swoje miejsce od strony kierowcy to nieprawdopodobnej będą to wyrobione zęby.

Osoba która porusza też powinna czuć na kierownicy ewidentne stuki.

Bo przy sprawnej maglownicy nie powinno być w ogóle to wyczuwalne, lub bardzo delikatne ze względu na to, że drążek kierowniczy i krzyżaki też w jakimś stopniu pracują.

Jeśli masz taką możliwość to sprawdź jak to wygląda w samochodzie w którym takie stuki nie występują.

Tak żebyś miał jakiś punkt odniesienia. Jest to o tyle ważne, że luzy te są małe i może ci się wydawać ze ich nie ma jeśli nie będziesz porównasz ich z inną częścią.

Jeśli już zdiagnozowałeś swój objaw to dowiedz się jak co dale z tym zrobić .

Oczywiście polecam ci zapoznanie się z pierwszym artykułem z tej serii czyli o objawach maglownicy

Możesz tam sprawdzić inne objawy niż stukanie w maglownicy.

A najlepsze rozwiązanie znajdziesz tutaj >> opisuję tam co możesz zrobić z taką maglownicą i jakie masz opcje wymiany.  (artykuł w tracie pisania 😊 zaglądnij za jakiś czas jeśli chcesz wiedzieć co możesz zrobić w takiej sytuacji)

 

Artykuł został przywrócony z poprzedniej wersji strony gdyż może się okazać pomocny dla internautów.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *